måndag 14 juni 2010

avslutning på lydnadskursen

Idag var det avslutning på lydnadskursen.... men va glada vi blev... inte är det slut vi får en sommar kurs.. Lottis är toppen så nästan varje måndag hela sommaren har vi kurs om vi vill vara med.. 3 av 7 gånger är det minsta man kan boka sig på... ska försöka vara med varje gång om nu inget oväntat inträffar...det blir den 21/6, 23/6, 5/7, 12/7, 19/7,26/7 och den 2/8 kl.19.00 ute på Vift.

I dag på teorin pratade vi om att vi skulle välja en detalj att träna på, så nu la vi undan vårat mål ett tag. Vi skulle kunna träna på ligg, sitt, stå och ingångar... Har ju redan tränat lite i veckan på ligg för jag vill ha bort min hand.. och det var detta Lottis var ute efter att vi ska träna bort handen..Så vi skulle belöna upp en detalj tex. ligg här som jag har hållit på med lite i veckan.. ge gott godis och lek lite med det i handen.. typ se vad jag har här...sen hjälper vi hunden med handrörelse ner till ligg ca 3 ggr... därefter väntar vi in och ser vad hunden gör dvs vi shapar in beteendet här nu... de brukar göra det det senast tränade på... jodå detta funkade bra ute på plan.. Fame la sig bra och bjöd på beteendet men nu ska jag få in lite snabbare tempo på det så nu ska det fram leksak i snöre mellan åt och "slå/kasta" den i backen när hon ligger ner för att belöna ligget bra så att hon inte ligger helt ner och inte fuskar.. fick till det bra men som sagt hade ju inget snöre i leksaken men det ska vi fixa för som sagt lite ont i handen när hon fick tag i den i stället för leksaken *S* likaså tränade jag lite ingångar och även här ska jag belöna upp med lek mellan åt och vara lite tjo och tjim med henne för att få upp henne i tempot.. vill ha det här super taggade men ändå under samlade former och detta kommer att gå säger Lottis.. hmm jaja bara att träna vidare med andra ord.. Sen var det lite träning med externbelöning, så fort de tog kontakt så externbelöning. Sen körde jag sitt och belöning.. sen skulle vi kolla av om hundarna förstod kommandona så ett fot förbi godisskålen och sitt, alltså godisskålen var bakom hunden när vi sa sitt och sen skickade på ett varsogod.. I slutet gjorde vi en platsliggning och sa bara "ligg" och Fame la sig med en gång =))

I morgon är det lydnadskurs igen för att vi klarat målen.. så får väl se vad sonen säger om jag åker i morgon kväll igen..