söndag 18 juli 2010

Börjar bli nervös

I bland funderar jag på egentligen vad det är jag gett mig in på??????
Om 2 veckor ska vi starta lydnadsklass 1 på fredagen och på lördagen har vi kommit med årets första jaktprov på Hunneberg...ojoj hur ska detta gå?
2 grenar som jag aldrig startat på så det blir debut på både lydnad och jakt prov samma helg... varför kan man inte planera lite bättre? eller är det så att lika bra att köra på så har man det gjort? *S* tror på det sista jaja går väl som det går.. har inga större förväntningar mer än att jag vill se hur hon står.

Idag blir det iallafall jaktträning med samträningsgänget.. ska bli skoj.. ska till Roasjö någon stans.. hmm nu hur jag ska hitta till Aranäskapell eller nu vad det hette.. jaja kör väl mot Vift som vanligt och kör mot Roasjö så borde väl jag komma fram ? *S*

************************************************************************************************************************************

Varit på en bra jakt träning med Katarina med jaktgolden killarna Soupa & Eilot, Eva med flatt tiken Ingrid, Evas mamma med sin springerspaniel Sally, Marie med sin bruna flat tik Humla, Ditte med jaktlabbe tiken Abby, Annika med jakt labbe tiken Daze, Yvonne med sin jakt labbe hane Eddie och så jag med lilla Fame =)

Först gjorde vi lite markeringar... vi fick välja så jag tog dubbelmarkering...första markeringen tog hon in med en gång den andra fick jag kalla in henne igen och skicka om henne..och Yvonne kastade om den en gång och efter lite sök och till slut la jag på närsökssignalen och den tog hon med en gång och levererade in sin dummy,

Sen delade vi upp oss 4 och 4.. hamnade med Yvonne, Marie, Evas mamma... vi började med att gå ut alla och lägga ett linjetag.. gick tbx med hundarna och sedan lades 4 dummysar ut i ett snår. Först så skickade varsin gång på det längre linjetaget... snabbt ut och in. Sen förflyttade vi oss lite och skickade ut på linjetag ut i snåret... där ville hon byta men fick henne till att komma in med rätt... sen la va ut dummisarna där vi började och gick sedan fot bortanför första linjetaget..Nu skulle hundarna äver det området och rakt mot trädet... men här fick vi tji alla.... de klarade över första men sen vek de alla av åt höger för det var det senaste området vi varit i... blev att gå lite längre fram och även gå ut i gräset för att få en bättre rak linje mot trädet .. japp så skulle vi gjort från början för nu gick det kanon bra...som sagt man lär sig alltid något.. sen satte vi hundarna lösa "stadgeträning" gick bort till vattnet där hundarna inte såg och kastade ut 4 dummisar i sjön, Nu fick hundarna bara höra plasket men inte se nerslaget..... blåste västan vind så de blåste in mot land.. tbx till hundarna och Fame gick ut som 2dra hund..hörd ehur hon plaskade ut i vattnet och ja där kom hon in med sin dummy,,,inte så blöt så den måste legat rättsånära land. Sen blev det att sätta hundarna igen och kastade nu ut dummisarna i sjön med bra driv i vattnet... så de förflyttade sig ganska snabbt... skickade ut Fame hon tog första men sen tog hon sikte på en till och bytte *grr* jädra hund...men hon kom in med den...
Efter detta så hade vi ett sök... så ny bytte vi med den andra gruppen...det låg 16 dummisar ute på ett sök nära vatten och massa gräs/mossa ... alltså blandad terräng.. dom 2 första plockade Fame in snyggt... sök där ute och gick och sökte nymark *bra* de andra 2 senare var väl sädär.. näe nu ska jag vara ärlig.. den 3 e tog hon on snyggt efter lite sökande och kom snabbt in med den,... värre med den 4e som hon sökte efter bra länge.. gick ut i terrängen och skulle se om jag såg någon men inte såg jag någon...men rätt som det var så hittade hon en och jag tog emot den där ute... bra jpbbat tjejen =))

Denna träningen tog 2,5 timma =) men så skoj vi har och bra tips får man av Yvonne som även är domare ;) Fått massa tips av Yvonne inför Hunneberg av henne för hon hade sett startlistan att jag ska vara med =)) Sen så ska hon visst vara domare på workingtestet nästa helg =))

Inga kommentarer: