tisdag 6 juli 2010

Våran skyldighet att hunden tycker det är skoj att träna

Jag var lite i valet och kvalet om jag skulle åka på lydnadskursen, vaknade med dundrande skallebank som hållit i sig hela dagen.. men jag drog till Vift för det är ju så skoj att träna :)

Vi började inne som vanligt och massa diskussioner kom upp.... Kristina hade några frågor hon ville ha svar på så vi gick igenom dem tillsammans.

Fråga 1) Hur motivera en lågtempererad hund?
Använd flera olika belöningar. Vi ska lära hunden att "ta i", "springa fort", "konkurrens" Sen ska vi sätta namn på en viss
känsla tex. "ska du vara snabb". MAn kan använda sig av omvänd lockelse här för att få fram detta beteendet.. någon
annan håller i hundens halsband medan man själv springer i väg för att få en dragning.. sen kan man använda det sig av
att man håller i hundens halsband och triggar och hetsar hunden mot ett föremål/godis för att sedan släppa så fort
hunden ger efter och då får den tex. kommando "springa fort".

Fråga 2) Hur får man upp förväntan på samma hund?
Man kan "röra sig i belöningen" Att man har rätt lagda kriterier!!!!! "Att kunna vara konsekvent - planering" Det gäller att
man har en plan för sin träning och att man följer den... räcker att träna effektivt i 5- 10 minuter.

Fråga 3) Felsignal! Hur? När? Varför?
Hur ofta? Är bra om man håller sig till max 2 felsignaler och sen tänker jag om så att jag får rätt signal som jag vill
ha. Det gäller nu här att belöna kreativiteten hos hunden , allt för få ett bra beteende. Alltså kvittar vad hunden gör!

Vad är det som är VIKTIGAST med felsignalen?
A och O är timing gäller både när hunden gör rätt och när vi ger en
felsignal.. med en gång ska timingen komma. Nu tänkte du allt fel hunden...Vad ska jag säga för felsignal? Retas med
belöningen, det ska ej vara irritation från min sida - "Nu va du hel knas och missade belöningen". Vi ska helst inte
skrika/gapa på hunden. Gå ur tävlingspositionen nu missade du och kan
ge utdelning om hunden nästa gång gör rätt.

Ute på plan blev det att träna omvänd lockelse... Fame var prov hund till att börja med.. Lottis höll i hennes halsband och triggade henne att hon skulle bli lite tokig så att hon kunde släppa henne mot godisbelöningen på backen..för att få upp farten ännumera kan man spring ame dsjälv och ta godisbiten före hunden för att hunden ska öka sin fart..
Det blev även träning med att Lottis höll i hundens halsband och att vi sprang iväg så att hunden kom rusande efter oss... här fattade Fame att något skulle hända så hon sakta ner lite i farten.. hon har hjärna den där lilla damen *S*

Var kvar till alla åkt för jag ville fråga Lottis om att vi kunde väl träna på hindret ngn gång.. träna nu sa hon :) japp se där drog hon fram hindret.. hon kommenderade mig hur man skulle göra vid hindret.. haha Fame var ju rolig hon tog sats med tassarna på hindret när hon hoppade över....sen ska jag inte säga Fame hit som jag gjorde för då sprang hon runt och kom in till mig.. utan nu får jag säga "Fame hopp"... så det blev att bara säga hopp över hindret ett tag så hon ska förstå det kommandot.. sen får vi ta ingången senare.. men börjar ju bli lite nervös inför våran första tävling om ngn vecka *iiiiiaaaa*

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fame förstod det där med att hoppa ganska kvickt - söt var hon iaf när hon klev över. Dimma tänkte nog mest "släpp mig så ska jag visa hur man gör" =) kan säga att hon var sugen där hon satt som åskådare.

Men det var bra träning i måndags - tänkte fortsätta på temat "springa frt" ikväll. Det borde passa EBda med =)

Sussie sa...

ha ha ja Fame tyckte det var ett konstigt hinder först.. man ska nog gå på det *S*

har oxå tänkt att fortsätta att träna på att springa fort.

Gitte sa...

Tack Sussi vilken bra rapport :) Längtar till måndag...då ska jag med !! Måste "gratulera" till 100 poängaren med Fame på rallybanan igår, ni är glänste :)) Kramiz...