söndag 29 augusti 2010

Boråsprovet

ja va ska man säga om dagen... har en super het hund..alltså högtempererad *pust* kände redan när jag tog ut Fame att hon var alldeles för het.. gick ut på ett kalhygge så hon fick springa av sig lite och körde lite linjetag med henne... vi kom redan på morgonen för jag ville se Charlotte och Marie när de körde... när jag tänker tillbaka så tror jag det redan eskalerade i går.. när jag packade ryggsäck med fika och jaktkläder.. ingen hund fick följa med i går för då skulle jag vara funktionär. Så idag var Fame på riktigt hett humör... het så jag vet inte vad.. men nu hade hon sådan förväntan att det skulle tränas/tävlas och helt klart över taggad.. Redan uppe vid hundstoppet satt hon på helspänn och skakade/darrade av förväntan..ojoj tänkte jag bara håll nu i hop...att hälsa på domaren gick bra sen var det kört *S* vilket fotgående lika med noll var det...har aldrig sett henne sådan här innan visst het är hon men inte så här.. började med vatten markering.. hon flyger i vattnet och hämtar in båda snyggt med fina avlämningar. sen var det 2 st. enkelmarkeringar .. den första markeringen blev hon lite "yvig" och cirklade runt lite innan hon kom in med den.. hmm mitt fel.. tror allt att jag satte henne lite fel här så hon såg inte markeringen helt.. hmm hade fått för mig att den hamnade längre upp än vad det var.. hmm.. jaja 180 grader om så kom nästa markering den blev ju bättre som tur var.. sen var det ett sök man skulle hämta in 6 st. vilt.. hmm mycket spring kom in med några och sen kom hon in tomhänt .. var som hon var helt kluven vad hon skulle göra ...helt enkelt mentalt trött var hon.. men hon fick in alla till slut men vilket taskigt grepp hon hade på de flesta vilten här i dag.. dåligt grepp i vingen kom hon in.. som sagt hon var inte som hon brukar vara.. sen var det passivitet och här kom ett litet gnyende .. men bättre än förra gången... så här långt kändes det inte alls bra.. kändes som en potta skit helt enkelt.. till slut var det prisutdelning.. blev glatt förvånad när jag läste protokollet så dumt var det egentligen inte om man tänker efter.. men som sagt jag kände inte igen henne..

domar protokollet: Domare Gunnar Pettersson
Samarbetsvilja: önskas betydligt mer följsamhet vid förflyttningar. I övrigt samarbetet bra (3)
Sökarbete: Visar mkt stor söklust. (5)
Söker ngt planlöst. Finner dock så småningom alla vilt (3)
Fart: hög (5)
Uthållighet: Mattas ej (5)
Näsa: Använder näsan väl (5)
Markeringsförmåga: Ngt yvigt markeringsarbete dock godtagbart (3)
Skottreaktion: normal (5)
Stadga: Fast i skott och kast (5) och (5)
Apporteringslust: Utmärkt (5) med bra inlevereringar (5)
Apportgrepp: Ofta dåligt grepp om viltet (3) men ej hårt (5). Bra avlämningar (5)
Simteknik:utmärkt (5)
Vattenarbete: går villigt i vatten o simmar bra (5) och (5)
Hundtolerans: svagt gnäll vid passivitet (4)

Sammanfattande kritik: EN hund med stor arbetslust som arbetar i hög fart. Hunden önskas dock mer följsam vid förflyttning och apporteringsarbetet kan ytterligare förbättreas.

blev ett 3e Pris =))

3 kommentarer:

Birgitta Törnblom sa...

Äsch, vilken otur. Visst är det tufft med en het hund som vill mycket. Men hellre det än en hund som inte vill. Med mer träning och om Fame får mogna lite mer så fixar ni det. Fame var säkert nöjd med dagen ändå.

Kram Birgitta

Sussie sa...

mmmm en het Fame är bättre än en slöis.. jodå hon kommer att klara detta men som sagt väntat och haft denna förväntan i 2 dagar blev lite för mycket + att jag var så nervös så jag vet inte vad.. uscha..så inte konstigt iof att det blev som det blev.. men Fame var glad =))

Har kommit med på det särskilda NKL i Nossebro den 17e sep. och fått katalog nr. 5 så jag vet inte riktigt hur jag ska göra än???

Anonym sa...

vad ni är duktiga - det tävlas o tränas en hel del. Skoj!!! O så roligt att det går så bra - ni är grymma!!!