lördag 7 augusti 2010

irritationsmoment lösa hundar på kurs.

I bland så blir jag så trött på folk som alltid ska ha sin hund lös när man går på kurser utan att ha någon koll på den. Det blir ett irritationsmoment när folk tycker att de har rätt att ha sin hund lös och den ska fram hela tiden och hälsa på alla andra hundar. Det gör ju så att ens egen hund måste ha koll på vad den andra gör. Känner mig allmänt trött på detta just nu.. har man sagt till en person flera gånger utan att den lyssnar så blir man rätt trött på den personen och dennes hund. Särskilt nu när man varit på viltspår med klövar i omlopp, då är det inte skoj om någon annan hund kommer fram. Fattar inte att det ska vara så svårt att ha koppel på sin hund. I veckan som varit när vi har varit på kurs har jag motat bort samma hund 3 gånger samma dag + att jag tillslut sa: kan du inte koppla din hund. Då säger människan jag har glömt kopplet hemma för det var så stressigt när jag skulle åka.. Mitt svar: ta selen och linan på hunden då.. Nytt svar från personen: jag ska bara ha selen när han går spår... men jissses har man nu glömt koppel är det väl bara att sätta på selen anser jag. Man får väl ta det man har. Sen kommer det fram att personen är tillsagd innan jag röt i från att hon ska ha koppel på att hon kan låna men nochar detta fullständigt. Vad är detta?? Sen nästa kurstillfälle var det samma sak, samma hund med matte hade sin hund lös bland kopplade hundar samt att hundar satt i bilarna.. och hunden går runt som den vill utan kontroll.. Åter igen sa jag till henne:kan du inte koppla din hund..så hon tog väl tillslut på koppel en stund...sen när vi ska gå i väg och gå spåren då släpps hunden igen och får springa runt som den vill över allt. *grr*
Att ha sin hund lös bland andra hundar när de går ett viltspår anser jag oerhört oansvarigt...punkt slut. Sen får hon säga bäst vad hon vill.. det som irriterar en mest är väl att personen är veterinär och har ingen koll alls på sin hund.

Detta är inte enda hunden som springer hejvilt på kurser man går... tycker att då ska man inte bli irriterad om någon stor hund springer efter denna lilla golvmopp... men se det är visst en helt annan sak.

Visst jag kan oxå ha mina hundar lösa och träna lite innan de andra deltagarna kommer, men kommer det folk så kopplar jag upp min hund.

Inga kommentarer: