torsdag 11 mars 2010

veckan rinner i väg

veckorna rinner i väg så fort... veckan började med strålande sol och klarblå himmel... är våren på G nu tro?? jaja jag skottade en bit på min altan så jag kunde trycka dit en stol...åhhh så gott det var att sitta där mot husväggen i solen och dricka kaffe och läsa en bok.

I måndags körde fortsättningskursen i tävlingslydnad igång med Lottis ute på Vift.. är så himla skoj och hon är så duktig våran Lottis...jag som trodde att lydnad inte var skoj.. tur man kan ändra sig *S* Vi gick igenom lydnadsklass 1 igen och delade upp ett till moment i delar.. denna gången tog vi linförighet och delade upp det i:
- sitta i fotposition (med bibehållen ögonkontakt gäller i alla bitarna)
- starta samtidigt som föraren
- raksträckor
- raka halter (stanna och sitta i fotposition)
- höger sväng från halt
- höger sväng från gående
- vänster sväng från halt
- vänster sväng från gående
- helt om
- språng march

Därefter var det ut på plan och träna fotposition, fotgående på raka sträckor och i svängar, helt om och så tränade vi bakdelskontroll hö och vä. Mitt lilla yrväder är så duktig och är riktigt bra på att följa med i svängar och halter. Ska belöna henne mer så fort hon rör sig när vi tränar bakdelskontroll... hmm gjorde jag ju innan men har helt plötsligt ställt mig så att hon ska komma o sätta sig vid mig och då får hon belöning.. visst kan göra det mellanåt men får inte glömma av att belöna när hon flyttar bakdelen...just det vi klickade varandra i fotgående och i svängar... jag och Maggan turades om att klicka varandra + att vi klickade hon med cockerspanieln Gösta...

Gruppen efter oss skulle komma tidigare för vi skulle träna på störningar med nya hundar och se om våra kan koncentrera sig ändå... gick ju bara bra. Vi skulle ställa upp oss för platsliggning och bara träna på att stå, och koppla loss hunden på kommando och lägga hunden på kommande.. så var momentet slut.. min duktiga Fame fixar ju detta bra.. träna mer på snabba läggande ska vi göra.

I dag onsdag har jag försökt få tag på TIF för det är de som är ansvariga för Parkudden .. ringde och ringde och ingen svarade men efter ngn timme så ringde han upp mig... så efter jag förklarat vem jag är och vad mitt ärende var så har vi tillåtelse att träna på parkudden..ja danspaviljongen ska vi lägga beslag på ett tag framöver.. iof inga lampor men vi har tak över huvudet :))

Inga kommentarer: