måndag 12 april 2010

oj va tiden går ... kan bara säga att nu har våren kommit med tussilago som blommar för fullt och blå himmel och sol och massa fågelkvitter..

I lördags så kom Vift gänget till Tranemojyckarna och tränade rallylydnad inför kommande tävling nu till helgen som kommer.... det var Ann med Nisse, hoppande Therese på kryckor och hade med sig Beda & Dimma, Camilla kom med lilla Fiffi, Marianne kom med 3 hundar i dag sin egen Berta och så hade hon med sig Mika & Ebba, Gitte med Bonno & Putte och så jag med mina två huliganer :) Vi gjorde en nybörjar bana borta vid badplatsen som vi gick 2 ggr var... Fame gick bra och det gjorde väl Isiss oxå fast var lite sur helt enkelt på honom för han lyssnade inte så han fick stå uppbunden mellan varven. Sen var det in och fika med kaffe och tårta för Therese fyllde år.







I söndags var det apporteringskurs, vi samlades på vift för att sedan ta bilarna ut till ett annat ställe... Först blev det att gå "jakt fot i par" efter hand vi gick så blåste Lottis "stopp" då gällde det att vi oxå blåste "stoppsignal" och hunden satte sig jämte en, åter igen gick vi och hon kastade någon markering som vi skulle gå förbi och rätt som det var var det "sista paret ut" paret som gick sist skulle gå mellan hundarna i jaktfot.. när alla fått gå mellan alla så var det dags för nya markeringar.. först ut var Fame som skulle markera dummyn och komma in med den till mig fast det var massa hundar bakom mig,, klev in lite i snåren och hon kom till mig med engång =)) därefter så var det helt om så alla fick ta varsin markering.... Sen var det att sätta hundarna i bilen för att titta på sök först ut var golden killen hmm tappat namnet på honom men en gyllen färgad golden så fin är han.. men han är fortfarande en liten kille.. det märks på honom men han jobbade på rätt bra ändå..sen fick Daze hämta in några för att sedan den lille jaktcockern skulle få göra ett sök.. helt underbar liten hund är han... efter söket var det dags för kaffe och det smakade ju gott ute i vårsolen... efter fikat så var det dags med markeringsövningar.. jag och jaktcockern var ett par så vi fick börja uppe vid några träd med sten mur på en åker.. först skulle dummyn hamna framför träden sen på muren och tillsist bakom muren... först ut Fame.. markerade kanon bra och ut som ett skott och hämtade in dom fick bra berömm av Annika för hon såg Fame =)... cockern gick oxå bra men flöt ut lite i slutet (trött).. sen skulle vi byta stationer..f ner på en äng där dummyn skulle hamna framför en gran sen i granen och sen bakom den.. Fame ut först igen... rakt på och kom in med den, sen i granen blev oxå bra men när den skulle bakom blev hon oxå lite trött och for rakt in i granen igen.. men som sagt nu var hon trött och här hade ju 2 andra varit före oss och tränat så det fanns ju dofter kvar från deras dummy,... summa av dagens kurs är att det är skit skoj att träna jaktapportering och Fame är kanon duktig..

I veckan ska jag lägga 2 sök första ska Fame få vara med på enadagen och dagen efter ska jag ut och lägga ett sök som hon inte ser och kolla hur hon tar det.. så det är projektet i veckan..

I dag måndag... kanon dag ute började fm med en promme runt sjön, gjorde en avstickare upp till mamma men där var ingen hemma så jag fick gå hem och dricka kaffe på altantrappan...sen blev det att fixa till altanen och tagit fram trädgårdsmöblerna så gott det var där i solen...där satt jag till sonen kom hem från skolan.. sen bar det iväg ut till morfar och få på sommar däck.. morfar fixar.. jag tar med mig hundar och son och går ut på åkern och tränar markeringar över sten muren... sonen fick kasta åt mig så skickade jag Fame.. hon tog alla klockrent.. sen bytte vi åker och tog sikte på en gran och gjorde samma markeringar där.. rakt ut och in .. =)) det sista tog vi över en gräskulle... så duktig hon är min lilla svarta... jodå även Isiss fick några markeringar och hämtade in dem i sitt tempo *S* Sen blev det kaffe och goa winerbröd och massa prat vid köksbordet ute hos pappa... hundarna bara älskar att få springa fritt där ute på landet... hmm än så länge ska jag säga innan kossorna kommer på plats för då får de allt vara kopplade.. litar inte ett smack på Isiss... han har ju redan vallat ut 3 kvigor när han var 1 år.. och det tog oss 3 timmar ute i skogen och hitta dom stackarna..

nu blir det soffläge...

1 kommentar:

Gitte sa...

Godkväll där på andra sidan..
Ja det var allt en toppen träningslördag vi hade...bra bana du hade valt, vädret var med oss och många viftare var det som kom, hundarna var pigga och glada
Tack !! för en trevlig träningskväll igår igen :))...Ha nu en bra onsdagskväll. Kramiz...