torsdag 15 april 2010

skott och vilt träning hos Annika i onsdags

I onsdags var jag och Fame ute hos Annika och skulle träna apportering. Vi fick en kanon dag ute i skogen med Fame & Daze..vi började med att lägga varsin linje ute i skogen och tränade där stoppsignal med närsök signal i direkt anslutning. Fame gick rakt på och plockade upp dummyn och kom in med den på båda linjerna. Sedan la Annika ut dummyna igen för att träna minnet. och vi fortsatte ut i skogen för nu skulle vi ha skott träning med vilt ut på en mosse bar det iväg.. Det var första gången Fame hörde skott på nära håll.. Annika gick ut en 15 m och avlossade skott och kastade ut en and som markering. Sen bytte hon riktning och jag skulle sätta Fame åt hennes nya håll så hon kunde markera nästa skott med duva. Nu skulle jag skicka ut henne mot anden på en markering. Ut stack hon och tyckte först att det var lite konstigt där vid anden men med lite stöttning och peppning av mig så plockade hon upp anden och kom in med den bra. Nästa om gång så skulle jag skicka henne på kråkan och lite stöttning sen kom hon in som ett skott med den oxå =) Fame satt tyst när skott avlossades men var på hugget att vilja sticka ut särskilt på andra skottet sen satt hon lugnt med ändå på hugget att få sticka.. Nu var det dags för att avfyra nya skott med kråkan och anden men nu skulle jag själv gå ut och hämta in kråkan och FAme skulle sitta kvar på utgångstället. Detta för att de aldrig ska veta när de får ett kommando att de ska jobba. Fame satt still hela tiden och jag kunde lägga ner kråkan jämnte henne utan att hon rörde sig eller ville ta kråkan.. Nu var vi klara med detta och ska inte träna med skott för ofta för dom kan bli väl taggade av skotten. Nu skulle vi tbx och träna minnet om de kom i håg var dummyn låg... rakt ut och plockade upp den när jag skickad ei väg henne, där hade hon minnet kvar =) längre fram la vi nya linjer med fågel och skulle nu välja vilken hon skulle ta.. hmm innan jag hann bestämma så gjorde Fame ett tok ryck för hon hade full focus på anden men då röt jag till och fick in henne till mig igen, fick nu gå i en cirkel i fotgående med henne så hon skulle lugna sig lite och gjorde dirigeringen mot kråkan nu istället. Det är jag som bestämmer vad hon ska gå på... men nu satt hon som gjuten i backen och ville inte ut på ett "ut kommnado" försökte ngr gånger men inte... Annika fick gå ut och väcka kråkan igen och nu så stack hon iväg som hon skulle och kom glatt in med kråkan.

Jag hade en kanon dag ute i skogen med Annika och massa hundprat blev det. Detta vill jag snart göra om igen.

Inga kommentarer: