torsdag 6 maj 2010

jaktträning ute hos Annika

I dag var det dags för jaktträning ute hos Annika även Lill med Bellman var där.. jätte skoj att träffa dem igen, vi har ju gått några kurser i hop tidigare men nu e det jaktträning i hop. Så det blev massa tjôt först men så skoj det var.

Vi skulle träna som det är på ett jaktprov så jag fick avgöra själv lite vad jag ville göra, men jag sa vi kör på. Kan vara skoj att se lite hur Fame ligger till och det höll Annika med om. Vi skulle turas om att vara domare och hälsa på varandra medan hunden satt stilla.. skjuta och vara kastare..

Vi började med att ha hundarna i bilarna för att gå ner bakom stugan ner mot vattnet..under tiden förklarade Annika hur hon hade tänkt sig träningen... Först la vi ut en and till en markering bortanför dammen.. sen skulle vi fortsätta in i skogen för att lägga ett sök med and, kanin, kråka, kaja tror jag det var..sen var det att gå till baka och lägga ut en doldand över ett dike och sist skulle vi ha en vatten apportering på en stor trut.

Jätte skoj att se när Bellman gjorde sitt arbete som sagt flat som var lite okoncentrerad i söket och bara letade efter sina kaniner.

Tillslut så var det Fames tur.. upp och hämta henne i bilen och ha ett fotgående ner bakom stugan och möta domare Annika, sen är det detta med att sitta still och hälsa på en domare som kan vara burdus och högljudd.. gäller att jag här är tydlig att hon ska sitta till hon får ett varsogoda.. hmm träna mera på.. sen var det att fortsätta att gå fot bakom domaren till utgångsstället för en markering.. Lill agerade kastare och kastade anden efter att skottet gått av. Fame satt stilla och var tyst hela tiden och sen ut på ett "jaa kommando".. hon tog en sväng bakom trädet vid vattnet och kom tbx och fick upp den i vind och sprang först visst rakt över den men kom på sig och tvär vände och när hon skulle ta den fick hon syn på Lill och hade gett henne en jätte blick *S* sen in till mig i full fart.. sen är det detta med avlämningar som vi ska träna på med vilt. sen var det fotgående utan koppel in genom skogen bakom mina "funktionärer" där inne i skogsdungen förklarade domare Annika hur söket låg ..sen skickade jag i väg henne på ett sök.. kommer först in med en kråka och sen kommer den där stora kaninen in som vi pratade om och undrade hur lilla Fame skulle få in den men in kom hon med den men som sagt hann inte riktigt fånga upp denna tunga kanin så den hamnade i backen..sen ut igen och det märks att hon är nybörjare på detta med söket .. är ju bara 2a gången hon gör ett sök på vilt men där kom hon in med en kråka och den hann jag ta och sen var det bara den lilla kajan kvar och den kom oxå in... som sagt avlämningar ska viträna på,... tbx till dammen i fotgående för nu skulle det bli den dolda diregeringen över diket.. detta har vi aldrig gjort innan men med lite stöttning så kom hon in med anden.. gäller att man stöttar henne bra direkt efter hon hoppat över diket så att hon fortsätter utåt... sist var vattenmarkeringen med en stor trut.. hmm ja hon gick ju inte i där jag ville utan sprang runt och sen tog hon sig i vattnet och simmade ut till truten och hämtade in den..skulle springa in mot skogen så hon skulle komma till mig utan att skaka först.. in kommer hon med den och skakar sig inte men släppte den innan hon hann fram till mig... detta med vattenapportering har vi heller inte gjort innan så jag ville träna lite till på det hur jag skulle göra. För jag kom på att jag kanske stod lite förlångt bort från vatten kanten när jag skickade henne... nu ställde jag mig vid kanten och skottet avlossades och truten kom flygande , under hela tiden satt Fame stilla och nu skickade jag henne rakt ut i vattnet och rakt ut kastade hon sig =)) sen var det det där med att komma tbx... sprang in i skogen men sprang nog för långt för det var som vart tog matte vägen och då skakade hon sig först när hon kom upp ur vattnet och sen plockade hon upp truten...

Det var en jätte givande dag och så vet man var Fame står och vad vi ska träna på under sommaren innan hon är klar för jaktprov i höst=)

- avlämningar
- rakt ner i vatten
- att vi är 3 som tränar, en domare, skytt och kastare
- hålla kvar viltet i munnen, träna detta med koppel, kasta viltet och hon plockar upp och bär en bit sen tar jag den och så gör
man om så flera gånger

Dagen slutade med att jag och Ewa åkte till Dalstorp och gick runt Dalstorpasjön med deras äckliga hängbro.. vi var ute och gick i 2 timmar men så gott det var.. just det kaffe och kaka var vi ju tvugna att ha innan vi gick våran runda i det fina vädret.

3 kommentarer:

Linda sa...

Trevlig med ny kurskompis!

www.segerstorpshundar.se sa...

Vad duktiga ni är! Spännande att läsa om er träning. Ha en trevlig helg! Kram Linda

Areej_Syr sa...

Folklore is regarded the historical storehouse in which people retain their predecessors' customs, arts, pictures of their social life, aspirations and values, in any calm or war circumstances, or pleasures and tragedies.
That is, by crystallizing it into songs and poetry that preserve its glory, or via folk dances and dances that are handed down from generation to generation.
Qatar is rich in genuine folk tradition inherited from predecessors, which manifests itself in a number of ways, including:
Al-Ardah: This is a popular color in Qatar that is exclusively done by males on special events such as weddings.
Al-Razif: It is a traditional dance art that is unique to Qataris in all categories.
Where it is done jointly, young and elderly share a contract, and they wear Qatari traditional dress while carrying swords.