lördag 1 maj 2010

Nu e det vår

Då var det redan 1a maj och våren sjöngs in i går.. jaja fick titta på tv:n för jag skulle köra sonen till kompisar ute i Dalstorp.. Så jag fick hoppa valborgsfirandet nere i hembygdsparken..ja va gör man inte för sin son.. sen fick jag hämta honom i natt oxå..

Idag blir det att åka till Annika och träna med Fame.. ja blir apportering med våra löptikar.. kunde ju inte vara med i söndags på vilt och vatten apporteringskursen för att hon löper.. men min snälla instruktör sa att vi kan träna själva en dag.. så idag bär det i väg hem till henne.

Kan inte löpet gå över snart... vill ju starta nästa lördag på workingtestet som går i Halmstad.

Hemkommen från en bra träning ute hos Annika.. först skulle vi gå jaktfot under olika tempo sen skulle det vara stadge träning när Annika la ut lite olika minnes träningar.. första var vid ngr granar där 2 dummisar las ut.. sen var det fotgående till nästa som skulle bli en sök ruta, där la hon ut 3 dummisar för att det inte skulle bli försvårt för Fame för det var första gången hon gjorde det, sen var det fot igen till nästa minne som var en stolpe sen fot igen till nästa som låg på en litet sten röse.. sen skulle vi gå fot tillbkas till utgångsstället.. Först ut var Daze för att Fame skulle se vad som väntade dem, hon gjorde ett plötsligt ryck o ville i väg när DAze skulle göra, in med Fame igen så hon satt.. sen Fames tur rakt ut och in med sin dummy, sen var det fotgående till söket, Nu fick jag jobba på att Fame skulle sitta kvar när Daze for ut.. sådär gick ju bra nu =) Fame ut på sökrutan, gällde att hålla dom innanför markeringarna.. ska fundera på vad jag vill ha för signal på att hon ska "komma häråt så visar jag var den är" typ inkallning men ändå inte..så att hon vänder och förstår att hon är fel ute sen var det lite diregeringar med händerna som Annika gjorde.. hmm massa att lära sig...jodå Fame hittade sin dummy i söket och kom in med den.. fot igen till nästa och ännu stadgeövning när Daze stack på sin diregering,,,Fames tur, först drog hon lite mot där Daze gått hade helt för mig summysen låg vid stora granen.. men jag hade fel för där kom Fame med den o inte var den där jag trodde..även matte behöver träna minnet .. sen fot igen till stenröset... gick hur bra som helst där. sen fot igen till bilen...
Nu var det fram med kråka, kaja,duva, änder, trut och en liten kanin.. nu skulle det bli sök på vilt. Vi la ut viltet på olika ställen där det redan var snitslat för att hålla koll på att de tog in dem. Detta skulle bli spännande för Fame har bara hämtat, and,kråka o duva tidigare.. Fame fick göra först.. Hon tog truten först, lite konstig var den allt tyckte hon men med lite stöttning av mig så kom hon in med den, sen var det kaninens tur oxå lite stöttning här o sen kom hon in med den. Sen plockade hon in duvan,, massa dun i munnen men hon kom in med den sen var det en kråkas tur och in kommer hon med den... sen ville vi ha henne lite längre ut och där hittade hon en and på ny mark =)) Hon behövde inte plocka in resten för vi tyckte det räckte.. sen gjorde vi lite linjetag på truten och kaninen... så hon skulle få lite mer träning på det..
Annika är guld värd =))

Så nu på torsdag ska vi träna igen och då kommer även Lill med Bellman och då ska vi träna som hur det är på ett jaktprov. Mrd vatten, land och sök... sen frågade Annika om jag inte ska med till Koberg på fredag när hon ska dit på jaktprov med Daze.. självklart följer jag med och sen ska vi åka ihop till workingtesten =))

Om jag säger så jag har en trött jaktlabbe hemma =))

1 kommentar:

Gitte sa...

Godmorgon till Sussi med "busar";)) Toppendag du hade igår kul läsning om något för mig helt nytt och duktig hon är Fame !! Ser ut att bli en strålande dag idag :) solsken från klarblå himmel och färdigarbetad för denna veckan. Idag får det allt bli ett träningspass. Kramiz...